الحديث عن الفكر الغربي في التراث النقدي المعاصر يتضمن مسائلة النظريات والأفكار التي ساهمت في إرساء قواعد ومناهج ونظم قادت ذلك الفكر نحو الطريق الصحيح والسديد والمتأتي من الايديولوجيات والتأملات التي حاولت أعطاء وجهة تأملية للذات من جهة والعالم من جهة أخرى.
The study that we present represents an important work in Western thought. We ask about the contemporary interpretation of French philosopher
Paul Ricoeur in the twentieth century. He worked hard to build a unique philosophical style that criticized and discussed all theories and methodsof
interpretation, phenomenology, existentialism, Marxism, Freudianism, Nietzscheism, Theories of reading, linguistic analysis, anthropology,
theories of culture, psychology, etc. In this way, Paul Ricoeur, in his discussion of the concept of will and kidney, discovers the true meaning of evil
symbolism by addressing many concepts and ideas that have to do with evil. From here comes the interpretation and narrowly meditate on the
language of recognition of error, which reveals the possibility and difficulty of philosophical interpretation of the symbols of sign, stigmatization
and reprimand that were associated with the great legends that tell how evil entered into humanity: such as the myths of cosmology, tragedy,
Humanity and morphology, and then led to the approach of thought The understanding is not a pattern of behavior, but rather a pattern of the self
itself in its axiom of the demonstrative, structural, and interpretative ones. It is not a pattern of behavior, but rather a pattern of existence on
Heidegger and Gadamer's path, His conflicts in the conflict between different interpretations. The structural andsemiological analysis model has
also helped to expand the text's arguments, since the text is a linguistic medium that carries the author's mind to the reader, and all that Paul Ricoeur
has done is determined by the expansion of the various theories into his important discovery, considering that the symbol calls for thought and
pluralism. The suspicion or philosophers of doubt Karl Marx, Nietzsche and Freud, but thinking about the mysteries of the symbol led him to think
of metaphor as a metaphor, or a rhetorical image of the name that emerged clearly in the history of long rhetoric in what Paul Ricoeur defined in
his book "theory of interpretation", which starts with the sophists, And shows Aristotle and Cicero and Totalitarian, until it is crucial to the critics of
the nineteenth century. This has led to the interest of linguistic, structural and existential theories ... to say that there are two modes of interpretation,
an interpretation that emphasizes the mythological nature and the interpretation that confronts archeology. Not only did Paul Ricoeur reflect on the
rhetorical side, the mythological character and the linguistic analysis only; he tried to discuss the question of truth and lies, Agustin, Greek
philosophy, utopian theories, and various doctrines to that the kidney, which conceal the meaning of lies and want to reach the truth, and Paul
Ricoeur interested in the concept of ideology by discussing the works of Karl Mannheim, Karl Marx and Louis Althusser discovering this
relationship between idea representation and practice.
يتناول البحث الذي بين أيدينا موقف التأويل من مسألة الاستعارة, و بشكل خاص موقف الفيلسوف الفرنسي المعاصر بول ريكور. فسوف يتطرق لإشكالية الاستعارة عند ريكور, و ذلك من خلال مناقشة نقده للاتجاه الذي ينظر للاستعارة كزخرف جمالي أو استبدالي من جهة أولى, و اع
هرمنيوطيقا بين أحادية اللفظ وتعدد الدلالة
الاستعمال اللغوي
الاستعمال الاصطلاحي
الاستعمال الفلسفي
الهرمنيوطيقا ومفاهيم التأويلية (التفسير التأويل والفهم)
تعريفات ستة حديثة للهرمنيوطيقا
حفريات الهرمنيوطيقا
الهرمنيوطيقا والتحولات التاريخية
الهرم
يناقش هذا البحث رؤية ريكور لمسألة إرادة النسيان, و قدرة الذاكرة على تجاوز فكرة تمثيل الماضي. و البحث فيها بوصفها مشروعاً للمستقبل. المستقبل الذي يتيح للإنسان التذكر و النسيان, الصفح و العفو. كل ذلك يتم تحت ما أسماه ريكور" باالأنا القادر". و تالياً, م
تناول البحث الذي بين أيدينا كيفية انتقال الرمز من التحليل النفسي إلى حقول علمية و فلسفية أخرى, و خصوصاً الهيرمينوطيقا و نظرية التأويل عند بول ريكور, إلى درجة أن هذا البحث عالج بين ثناياه ما فعلته هذه الأخيرة؛ أي نظرية التأويل بمفهوم الرمز الذي هاجر إ
يسعى الفيلسوف الفرنسي بول ريكور في "الحب و العدالة" إلى تقديم فهم جديد لمفهوم العدالة, من خلال ارتباطه بالحب, متجاوزاَ بذلك المفهوم التقليدي المتمثل في العدالة التوزيعية؛ هذا المفهوم الذي وجد فيه ريكور مفهوماً عاجزاً عن إنهاء الصراع الاجتماعي, و بخاص