تعرضت العمارة العربية المعاصرة إلى تحديات هامة, فرضتها طبيعة التغيرات العالمية الغربية في كافة المجالات و خاصة المعماري منها, فظهر تأثيرها بشكل واضح في تغيير الصورة البصرية للمدينة, بما تحتويه من تكوينات و نماذج معمارية , و ذلك بفعل مجموعة من المؤثرات الخارجية و الداخلية التي ساهمت في تسريع دخول اتجاهات نظرية فكرية و فلسفات معمارية جديدة, اختلفت في استجابتها للمعطيات المحلية.
ظهرت الإشكالية الحقيقية للعمارة العربية المعاصرة و تجلت في تحقيق التوازن و التكامل بين الأصالة و التقليدية من جهة, و الحداثة و المعاصرة من جهة أخرى, فتعددت الأطر الفكرية للمعمار العربي بين رفض و تأييد و إصلاح, و انعكس ذلك على التكوينات المعمارية, فاتسمت أيضاً بالتعددية مما أدى إلى ضياع هويتها المحلية و تناقض صيغها التكوينية و البصرية .
بدأ الوعي لهذه الإشكالية بين بعض المعماريين العرب في نهاية القرن العشرين , فعمدوا إلى تحليل مسبباتها و آلية تحولها, و بدأت المحاولات لإيجاد حلول منطقية و عقلانية تؤمن التوافق بين التقنية و التطور العلمي من جهة, و الانتماء للمكان من جهة أخرى.
Modern Arabic architecture has been facing important challenges imposed in many fields by changes occurring internationally and in the West, especially in terms of architecture. The effect of these changes on the visual appearance of the city has been clearly evident, with everything this entails in terms of formation and architectural samples. This was due to a group of internal and external effects which contributed to accelerating the spread of intellectual theoretical movements and new architectural philosophies which differed in how they responded to local data.
This really problematic trend in modern Arabic architecture became apparent and manifested itself by achieving balance and integration between originality and tradition on the one hand, and modernism and contemporariness on the other. The number of frames available to the Arabic architect became more numerous, to include rejection, advocacy and reformation, and this was reflected in the architectural formations which became multiple and were characterized by pluralism. This led to the loss of their local identity and to a contradiction between their visual and formative modes. A number of Arab architects became aware of this problem at the end of the 20th century, so they analyzed its causes and its transformative mechanism. Attempts were started to find logical and rational solutions to guarantee harmony between technical and scientific development on the one hand, and a sense of belonging to the place on the other.
المراجع المستخدمة
Ibrahīm, ʿAbd al-Bāqī (1982) : Taʾṣīl al-qiyam al-ḥaḍārīya fi bināʾ al-madīna alislāmīya al-muʿāṣira. Markaz ad-dirāsāt at-taḫṭīṭiya wa al- miʿmārīya
Ibrahīm, ʿAbd al-Bāqī (1986) : al-manẓūr al-islāmī lil-naẓarīya al-miʿmārīya. Markaz ad-dirāsāt at-taḫṭīṭiya wa al- miʿmārīya
Ibrahīm, ʿAbd al-Bāqī; Ibrahīm, Ḥāzim Muḥammad (1993): al-Manẓūr at-tārīḫī lil-ʿimāra fī al-mašriq al-ʿarabī.- Markaz ad-Dirāsāt at-taḫṭīṭiya wa al- miʿmārīya